www.marfanforum.pl Forum osób ze schorzeniem tkanki łącznej
Największa, po Stowarzyszeniu Marfan Polska, baza wiedzy na temat Zespołu Marfana,
wsparcie i pomoc przyjaciół. Nie wahaj się pytać!

Szukaj na Forum

Ulgi, uprawnienia i dofinansowania

...czyli wszystko, co może nam ułatwić życie

Postprzez Danula » 7 sie 2007, o 18:16

[quote="Danula"]Czy znacie może jakieś inne istytucje charytatywne które mogłyby dofinansować zakup elektrycznego wózka inwalidzkiego?[/quote]
Danula
 

Postprzez Danula » 7 sie 2007, o 18:21

PFRON dał pewna kwotę ale to za mało na zakup odpowiedniego wózka elektrycznego. :cry:
Danula
 

Postprzez gabriela » 7 sie 2007, o 18:49

NFZ również dofinansowuje wózki inwalidzkie. Jeśli chcesz uzyskać dofinansowanie na zakup wózka inwalidzkiego powinieneś:

1. Skontaktować się ze swoim lekarzem pierwszego kontaktu i wziąć od niego skierowanie do lekarza specjalisty - ortopedy, neurologa, reumatologa lub lekarza rehabilitacji medycznej).
2.Lekarz specjalista, który wystawia wniosek na wózek musi mieć podpisaną umowę z Narodowym Funduszem Zdrowia.
3.Zlecenie musi być wypisane na specjalnym druku, który jest do pobrania na stronie NFZ /www.nfz.pl.

4.Zlecenie powinno zawierać tzw. kod zaopatrzenia. Każdy rodzaj wózka, to inny kod:
--
......i kiedy przyjdą dni deszczowe, naucz się przechodzić między kroplami
Avatar użytkownika
gabriela
-# JUNIOR ADMIN
 
Posty: 4800
Dołączył(a): 16 lip 2006, o 17:27
Lokalizacja: z Marsa

Postprzez gabriela » 18 wrz 2007, o 09:38

Dokładnie o karcie parkingowej – do czego uprawnia , dla kogo oraz jak ją załatwić.
Karta Parkingowa to dokument uprawniający osoby niepełnosprawne do parkowania na "kopertach".

Karta parkingowa jest dokumentem o standardzie międzynarodowym, który obowiązuje nie tylko na terenie Polski, ale także w krajach Unii Europejskiej. Jednak w poszczególnych krajach członkowskich obowiązują odrębne przepisy wynikające z prawa drogowego dla danego kraju, a co się z tym wiąże, odrębne ulgi i uprawnienia dla niepełnosprawnych.

Kartę parkingową mogą uzyskać osoby posiadające ważne orzeczenia:
o znacznym stopniu niepełnosprawności,
o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności,
o lekkim stopniu niepełnosprawności, które w orzeczeniu posiadają kod R lub N

Kartę parkingową może uzyskać także placówka zajmująca się opieką, rehabilitacją lub edukacją osób niepełnosprawnych.

Kartę parkingową wydaje osobie niepełnosprawnej starosta. Za wydanie karty parkingowej pobiera się opłatę w wysokości ustalonej przez ministra właściwego do spraw transportu.

Dział wydający karty parkingowe może się znajdować przy Starostwie Powiatowym lub przy Urzędzie Miasta. Informację o tym, gdzie w naszym mieście należy składać dokumenty o wydanie karty parkingowej, powinniśmy uzyskać przy Powiatowym Zespole ds. Orzekania o Niepełnosprawności.

Aby otrzymać kartę parkingową, należy złożyć następujące dokumenty:
kserokopię orzeczenia o stopniu niepełnosprawności (należy mieć ze sobą oryginał do potwierdzenia),
kserokopię dowodu osobistego,
fotografię (3,5 x 4,5 cm),
na miejscu wypełnia się wniosek na odpowiednim formularzu,
trzeba także uiścić opłatę skarbową w wysokości 25 zł (przy składaniu wniosku podawany jest numer konta bankowego, na które należy wpłacić kwotę) - stan na dzień 16 lipca 2003.

Na wydanie karty parkingowej oczekuje się zwykle kilka dni.

Osoba niepełnosprawna o obniżonej sprawności ruchowej, kierująca pojazdem samochodowym oznaczonym kartą parkingową może nie stosować się do niektórych znaków drogowych.

Przepis ten dotyczy również:
kierującego pojazdem przewożącego osobę o obniżonej sprawności ruchowej;
pracowników placówek zajmujących się opieką, rehabilitacją lub edukacją osób niepełnosprawnych pozostających pod opieką tych placówek.

Wszystkie przepisy dotyczące karty parkingowej stosują się także do osób, które posługują się kartą parkingową wydaną poza granicami Polski.

Kartę parkingową należy umieścić za przednią szybą pojazdu samochodowego, w miejscu widocznym umożliwiającym jej odczytanie.

Karta parkingowa potwierdza uprawnienia:
do korzystania z miejsc parkingowych wyznaczonych dla osób niepełnosprawnych
do niestosowania się do następujących znaków drogowych:
B-1 zakaz ruchu w obu kierunkach
B-3 zakaz wjazdu pojazdów silnikowych z wyjątkiem motocykli jednośladowych
B-3a zakaz wjazdu autobusów
B-4 zakaz wjazdu motocykli
B-10 zakaz wjazdu motorowerów
B-35 zakaz postoju
B-37 zakaz postoju w dni nieparzyste
B-38 zakaz postoju w dni parzyste
B-39 strefa ograniczonego postoju

Uwaga: Osoby posiadające orzeczenia równoważne z orzeczeniami o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności (orzeczenie o przynależności do dawnej I lub II grupy inwalidzkiej lub orzeczenia o całkowitej niezdolności do pracy) także mogą ubiegać się o wydanie karty parkingowej. Osoby posiadające orzeczenie równoważne z orzeczeniem o lekkim stopniu niepełnosprawności mogą uzyskać kartę parkingową po dostarczeniu zaświadczenia lekarskiego potwierdzającego ograniczoną sprawność ruchową osoby niepełnosprawnej.

Źródło – ngo.pl
......i kiedy przyjdą dni deszczowe, naucz się przechodzić między kroplami
Avatar użytkownika
gabriela
-# JUNIOR ADMIN
 
Posty: 4800
Dołączył(a): 16 lip 2006, o 17:27
Lokalizacja: z Marsa

Postprzez gabriela » 27 wrz 2007, o 19:20

Jeśli nie możesz starać się o komputer z programu Homer czy Pegaz,złoz wniosek w miejscowym PCPRze, o czym wspominała już Aqua,Istnieje możliwość dofinansowania do zakupu komputera stacjonarnego lub przenośnego wraz z urządzeniami peryferyjnymi w ramach likwidacji barier w komunikowaniu się. O dofinansowanie może ubiegać się osoba niepełnosprawna, jeżeli jest to uzasadnione potrzebami wynikającymi z niepełnosprawności.
Wysokość dofinansowania wynosi do 80% kosztów przedsięwzięcia, nie więcej jednak niż do wysokości piętnastokrotnego przeciętnego wynagrodzenia. Wymagany udział własny Wnioskodawcy to minimum 20% kosztów.
......i kiedy przyjdą dni deszczowe, naucz się przechodzić między kroplami
Avatar użytkownika
gabriela
-# JUNIOR ADMIN
 
Posty: 4800
Dołączył(a): 16 lip 2006, o 17:27
Lokalizacja: z Marsa

Postprzez gabriela » 27 wrz 2007, o 19:25

Zachęcam do skorzystania z możliwości likwidacji barier architektonicznych, naprawdę procedura nie taka straszna, wystarczy udać się do miejscowego PCPRu po wnioski i czekac na komisję, u mnie już wszystko zatwierdzone - robota aż furczy :-D Panowie , którzy u mnie pracują uwijają się jak mrówki, i jak wszystko dokładnie robią, ja tylko kawki noszę :-) i wybieram kafelki i armaturkę.
......i kiedy przyjdą dni deszczowe, naucz się przechodzić między kroplami
Avatar użytkownika
gabriela
-# JUNIOR ADMIN
 
Posty: 4800
Dołączył(a): 16 lip 2006, o 17:27
Lokalizacja: z Marsa

Postprzez dana_meadbh » 28 wrz 2007, o 06:58

Procedura jest dość męcząca. Właśnie przez to przechodzę, a to dopiero początek. Teraz trzeba będzie w kolejce odczekać jakieś 2-3 lata.
Avatar użytkownika
dana_meadbh
Hero
 
Posty: 959
Dołączył(a): 17 gru 2006, o 15:08
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez gabriela » 28 wrz 2007, o 13:02

Cała procedura w moim przypadku wyglądała następująco - wniosek w PCPRze składałam w pierwszych dniach maja, w 3 tygodnie później zadzwonili do mnie z pytaniem czy może lustracyjna komisja do mnie przybyc z początkiem czerwca, w jej trakcie ustaliliśmy korekty i zmiany w planach i kosztorysie.Wniosek zostal zaakceptowany w 10 dni później, ze względu na brak funduszy jednak czekałam...ale tylko 3 miesiące. !0 września podpisałam umowę, znalazłam odpowiednią firmę, i tyle.Więc całkiem nieźle.
......i kiedy przyjdą dni deszczowe, naucz się przechodzić między kroplami
Avatar użytkownika
gabriela
-# JUNIOR ADMIN
 
Posty: 4800
Dołączył(a): 16 lip 2006, o 17:27
Lokalizacja: z Marsa

Postprzez dana_meadbh » 29 wrz 2007, o 07:29

Tak, bardzo dobrze. W Gdańsku czeka się około 3 lat. Wymagają dość duzo papierów (m.in. umowę użyczenia w moim wypadku, szkic sytuacyjny, dokładny kosztorys).
Avatar użytkownika
dana_meadbh
Hero
 
Posty: 959
Dołączył(a): 17 gru 2006, o 15:08
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Gosieńka » 29 wrz 2007, o 08:02

W Pegazie podobno trzeba mieć tylko 10 % wkłądu własnego... Tak nam wczoraj mówili na studiach;) Własnie mam zamiar składać na Pegaza
Carpe diem!
Avatar użytkownika
Gosieńka
VIP
 
Posty: 2223
Dołączył(a): 24 lip 2006, o 19:04
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez gabriela » 29 wrz 2007, o 09:52

Wymagalne papierki wszędzie takie same - zgoda właściciela , szkic sytuacyjny ( to wszystko zajmuje niewiele czasu) natomist kosztorys konsultowałam z życzliwymi paniami z PCPRu, bo przecież się na tym nie znam, później przez komisję i tak skorygowany.
......i kiedy przyjdą dni deszczowe, naucz się przechodzić między kroplami
Avatar użytkownika
gabriela
-# JUNIOR ADMIN
 
Posty: 4800
Dołączył(a): 16 lip 2006, o 17:27
Lokalizacja: z Marsa

Postprzez gabriela » 16 paź 2007, o 11:43

Jak odliczyć od podatku wydatki na leki i rehabilitację
Jeszcze tylko niecałe trzy miesiące zostały, by podatnicy skorzystali z ulg i w przyszłym roku mogli dostać zwrot pieniędzy. Co i ile możemy odliczyć od podatku? O tym w dzisiejszym poradniku "Życia Warszawy".

INTERNET

Za korzystanie z internetu w domu możemy odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę nieprzekraczającą 760 zł. Takie wydatki musimy mieć udokumentowane na fakturach. Odpis nie dotyczy lokalu, lecz podatnika. Jeżeli w lokalu zamieszkuje kilka osób, i każda z nich swoje wydatki udokumentuje prawidłową fakturą VAT wystawioną na osobę korzystającą z ulgi, to każda z osób może skorzystać z możliwości odpisu. Ulgę wykazuje się w załączniku do zeznania rocznego PIT-O.

NA DZIECI

Ulga podatkowa na dzieci dotyczy rodzin, które wychowują zarówno własne potomstwo, jak i dzieci adoptowane.

Ulga należy nam się gdy wychowujemy:
- dzieci małoletnie (do 18. roku życia), dzieci w każdym wieku, które otrzymują zasiłek pielęgnacyjny,
- uczniów i studentów, którzy nie skończyli jeszcze 26 lat i w tym roku podatkowym nie mają dochodów (z wyjątkiem dochodów wolnych od podatku dochodowego do kwoty 3013 zł, renty rodzinnej lub dochodów w wysokości niepowodującej obowiązku zapłaty podatku).

Ulga dotyczy wszystkich rodzin, niezależnie od liczby dzieci i wysokości rocznego dochodu. Z odpisu mogą skorzystać również rozwiedzeni rodzice. Wtedy jednak pieniądze należą się tylko jednemu z nich - temu, z którym dziecko mieszka. A jeśli przez kilka miesięcy jest u jednego z rodziców, a przez resztę roku u drugiego, wówczas odliczenie będzie przysługiwało proporcjonalnie do czasu pobytu dziecka u rodzica.

Rodzice, którzy chcą skorzystać z ulgi, muszą być opodatkowani według skali podatkowej, na zasadach ogólnych. Wykluczeni są ci, którzy nie płacą podatku dochodowego od osób fizycznych oraz matki i ojcowie, jeśli każde z nich prowadzi działalność gospodarczą i oboje zdecydowali się na opodatkowanie w uproszczonej formie albo opłacają 19-proc. podatek liniowy.

Rodzice mają prawo odliczyć 1145 zł od podstawy obliczenia podatku za każde dziecko. Tę kwotę opiekunowie będą mogli odliczyć od podstawy obliczenia podatku.

ULGA ZA REHABILITACJĘ

Przysługuje niepełnosprawnym bądź podatnikom, którzy mają na utrzymaniu osoby niepełnosprawne.Mogą oni odliczyć od dochodu, stanowiącego podstawę obliczenia podatku, wydatki na cele rehabilitacyjne oraz wydatki związane z ułatwieniami dla osób niepełnosprawnych. Ulga przysługuje opiekunom i niepełnosprawnym, gdy ich roczny dochód (tj. osób niepełnosprawnych) nie przekracza 9120 zł w roku 2007.

Za cele rehabilitacyjne uznaje się:
- adaptację i wyposażenie mieszkania oraz budynków mieszkalnych stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności;
- zakup wydawnictw i materiałów (pomocy) szkoleniowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności;
- odpłatność za pobyt na turnusie rehabilitacyjnym;
- opiekę pielęgniarską w domu nad osobą niepełnosprawną w okresie przewlekłej choroby uniemożliwiającej poruszanie się oraz usługi opiekuńcze świadczone dla osób niepełnosprawnych zaliczonych do I grupy inwalidztwa;
- opłacenie tłumacza języka migowego;
- kolonie i obozy dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz dzieci osób niepełnosprawnych, które nie ukończyły 25. roku życia;
- zakup i naprawę indywidualnego sprzętu, urządzeń i narzędzi technicznych niezbędnych w rehabilitacji oraz ułatwiających wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności, z wyjątkiem sprzętu gospodarstwa domowego;
- opłaty za pobyt na leczeniu w zakładzie lecznictwa uzdrowiskowego, za pobyt w zakładzie rehabilitacji leczniczej, zakładach opiekuńczo-leczniczych i pielęgnacyjno-opiekuńczych oraz odpłatność za zabiegi rehabilitacyjne;
- opłacanie przewodników osób niewidomych I lub II grupy inwalidztwa oraz osób z niepełnosprawnością narządu ruchu, zaliczanych do I grupy inwalidztwa, w kwocie nieprzekraczającej w roku podatkowym 2280 zł;
- utrzymanie przez osoby niewidome (I lub II grupa) psa przewodnika - w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł; przystosowanie pojazdów mechanicznych do potrzeb wynikających z niepełnosprawności; odpłatny, konieczny przewóz na niezbędne zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne:osoby niepełnosprawnej - karetką transportu sanitarnego; osoby niepełnosprawnej, zaliczonej do I lub II grupy inwalidztwa, oraz dzieci niepełnosprawnych do lat 16 - również innymi środkami transportu niż karetka transportu sanitarnego; używanie samochodu osobowego, stanowiącego własność (współwłasność) osoby niepełnosprawnej zaliczonej do I lub II grupy inwalidztwa lub podatnika mającego na utrzymaniu osobę niepełnosprawną zaliczoną do I lub II grupy inwalidztwa albo dzieci niepełnosprawne, które nie ukończyły 16. roku życia, dla potrzeb związanych z koniecznym przewozem na niezbędne zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł; odpłatne przejazdy środkami transportu publicznego, związane z pobytem: na turnusie rehabilitacyjnym; w zakładach lecznictwa uzdrowiskowego, zakładach rehabilitacji leczniczej, zakładach opiekuńczo-leczniczych i pielęgnacyjno-opiekuńczych; na koloniach i obozach dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz dzieci osób niepełnosprawnych, które nie ukończyły 25. roku życia.

Wydatki na cele rehabilitacyjne można odliczyć pod warunkiem, że nie były finansowane ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON), zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ), zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Lub w przypadku gdy poniesione wydatki nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek innej formie. Gdy wydatki w jakiejś części zostały pokryte przez którąkolwiek z ww. instytucji, odlicza się różnicę pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą dofinansowania. Odliczamy tylko te wydatki, które pokryliśmy sami.

Jeżeli chcemy skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej, musimy posiadać następujące dokumenty: orzeczenie o zakwalifikowaniu do jednego z trzech stopni niepełnosprawności; decyzję o przyznaniu renty z tytułu całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy, rentę szkoleniową albo socjalną; orzeczenie o niepełnosprawności dziecka do 16. roku życia, wydane przez powiatowy zespół ds. orzekania o stopniu niepełnosprawności.

Według przepisów, osoby zaliczone do I grupy inwalidztwa to takie, u których stwierdzono:
- całkowitą niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji;
- znaczny stopień niepełnosprawności;
Osoby zaliczone do II grupy inwalidztwa to takie, u których stwierdzono: całkowitą niezdolność do pracy; umiarkowany stopień niepełnosprawności.

DAROWIZNY

Darowizny mogą być przekazane organizacjom pozarządowym, jednostkom, których celem jest działalność służąca pożytkowi publicznemu (kompletny spis w art. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie) lub równoważnym organizacjom określonym w przepisach regulujących działalność pożytku publicznego, obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych i realizującym te cele.

Darowizna nie może być przekazana m.in.: na rzecz partii politycznych, związków zawodowych, fundacji, których jedynym fundatorem jest Skarb Państwa, soby fizycznej lub osoby prawnej prowadzącej działalność gospodarczą polegającą na wytwarzaniu wyrobów przemysłu tytoniowego.

Jeżeli przedmiotem darowizny są towary opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Za kwotę darowizny uważa się wartość towaru wraz z podatkiem od towarów i usług, ustalonym zgodnie z odrębnymi przepisami (wartość rynkową określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia).

W zeznaniu rocznym należy wykazać kwotę przekazanej darowizny, kwotę odliczonej darowizny oraz dane obdarowanego poprzez podanie, określić jego nazwę i dane teleadresowe. Wymagane jest pokwitowanie odbioru darowizny oraz w okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny - sprawozdanie o przeznaczeniu jej na tę działalność.

W przypadku zwrotu dokonanej darowizny obdarowany jest obowiązany przekazać urzędowi skarbowemu informację o zwróconej podatnikowi darowiźnie, w terminie miesiąca od dnia dokonania zwrotu. Darowiznę można przekazać na cele kultu religijnego. Kwota odliczenia nie może w sumie przekroczyć 6 proc. dochodu.

HONOROWI DAWCY KRWI

Ulga podatkowa należy się również honorowym dawcom krwi. Takie oddawanie krwi jest traktowane jak darowizna na cele działalności pożytku publicznego.

Przepisy podatkowe odnoszą się do rozporządzenia ministra zdrowia i każą ustalić wysokość darowizny na takich samych zasadach, jak ustala się ekwiwalent pieniężny wypłacany dawcom rzadkich grup krwi (choć ulga dotyczy wszystkich honorowych dawców krwi bez względu na grupę krwi, jaką posiadają). Wynosi on 130 zł za litr. Ponieważ honorowe krwiodawstwo traktuje się jak darowiznę, kwota odliczenia nie może w sumie przekroczyć 6 proc. dochodu.

Podstawą do skorzystania z ulgi jest dokument wystawiony przez stację krwiodawstwa, w którym zostanie określona wartość oddanej honorowo krwi.

ULGA Z TYTUŁU PRAW NABYTYCH

Wydatki na spłatę odsetek od kredytu

Na tzw. prawa nabyte składają się: wydatki na spłatę odsetek od kredytu (pożyczki), udzielonego podatnikowi na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych związanych z:
- budową budynku mieszkalnego;
- wniesieniem wkładu budowlanego lub mieszkaniowego do spółdzielni mieszkaniowej na nabycie prawa do nowo budowanego budynku mieszkalnego albo lokalu mieszkalnego w takim budynku;
- zakupem nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego (od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek);
- nadbudową albo rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstanie samodzielne mieszkanie.

Odliczeniu podlegają odsetki od tej części kredytu, która nie przekracza kwoty odpowiadającej 189 tys. zł. Prawo do odliczania wydatków na spłatę odsetek od tego kredytu (pożyczki) przysługuje do upływu terminu spłaty, określonego w umowie o kredyt (pożyczkę), zawartej przed dniem 1 stycznia 2007 r., nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r.

Podstawowym warunkiem skorzystania z omawianej ulgi, na zasadzie praw nabytych, jest podpisanie z kredytodawcą (pożyczkodawcą) umowy kredytu (pożyczki) do końca 2006 r. Moment podpisania umowy kredytowej (pożyczkowej) jest równoznaczny z udzieleniem kredytu przez bank lub SKOK.

Wydatki na systematyczne oszczędzanie w kasie mieszkaniowej

W ramach tzw. praw nabytych znajdują się także wydatki na systematyczne oszczędzanie w kasie mieszkaniowej. Przysługuje nam odliczenie 30 proc. poniesionych wydatków. Limit roczny odliczenia wynosi 11 340 zł (co stanowi 6 proc. ze 189 tys.).

Odliczenie przysługuje podatnikom, którzy przed dniem 1 stycznia 2002 r. nabyli prawo do odliczeń z tego tytułu i po tym dniu dokonują dalszych wpłat na kontynuację systematycznego gromadzenia oszczędności wyłącznie na tym samym rachunku i w tym samym banku prowadzącym kasę mieszkaniową.

Opłacanie z własnych środków składek na ubezpieczenia społeczne osoby zatrudnionej w ramach umowy aktywizacyjnej

Tzw. prawami nabytymi określa się również wydatki poniesione przez osobę prowadzącą gospodarstwo domowe z tytułu opłacenia z własnych środków składek na ubezpieczenia społeczne osoby zatrudnionej w ramach umowy aktywizacyjnej.

Umowa aktywizacyjna jest umową cywilno-prawną o świadczenie usług. Polega na pracy zarobkowej w gospodarstwie domowym, tj. wykonywaniu na rzecz osób wspólnie zamieszkujących i gospodarujących w takim gospodarstwie czynności związanych z prowadzeniem gospodarstwa domowego lub opieką nad osobą zamieszkującą w gospodarstwie domowym. W ramach umowy aktywizacyjnej zatrudnieni mogą zostać m.in.: opiekunka do dzieci, osób starszych czy chorych, kucharka, gosposia lub inna pomoc domowa, sprzątaczka, pokojówka, lokaj, ogrodnik, złota rączka.

Odpis do wysokości udokumentowanej dowodami kwoty wydatków dotyczy wydatków ponoszonych do końca obowiązywania umowy zawartej przed dniem 1 stycznia 2007 r. Nie dotyczy wydatków ponoszonych w związku z przedłużeniem umowy, dokonanym po dniu 31 grudnia 2006 r.

ULGI NA NOWE TECHNOLOGIE

Dotyczą wydatków poniesionych przez podatnika uzyskującego przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej na nabycie nowych technologii.

Za nowe technologie uważa się wiedzę technologiczną w postaci wartości niematerialnych i prawnych, w szczególności wyniki badań i prac rozwojowych, które umożliwiają wytwarzanie nowych lub udoskonalenia wyrobów lub usług, które nie są stosowane na świecie przez okres dłuższy niż ostatnie 5 lat. Wymagane jest potwierdzenie przez niezależną od podatnika jednostkę naukową.

Wydatki odlicza się od podstawy obliczenia podatku (opodatkowania).

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki na nabycie nowej technologii. W sytuacji gdy podatnik osiąga za rok podatkowy stratę lub wielkość dochodu z pozarolniczej działalności podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie trzy lata podatkowe, licząc od końca, w którym nową technologię wprowadzono do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Można stracić prawo do odliczeń, jeżeli przed upływem trzech lat podatkowych, licząc od końca roku podatkowego, w którym wprowadzono nową technologię do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych:
- podatnik udzieli w jakiejkolwiek formie lub części innym podmiotom prawa do nowej technologii (nie dotyczy to przeniesienia prawa w wyniku przekształcenia formy prawnej oraz łączenia lub podziału dotychczasowych przedsiębiorców, dokonywanych na podstawie przepisów Kodeksu spółek handlowych), zostanie ogłoszona upadłość podatnika, obejmująca likwidację majątku, lub zostanie postawiony w stan likwidacji, podatnik otrzyma zwrot wydatków na tę technologię w jakiejkolwiek formie.

W razie wystąpienia ww. okoliczności, podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym wystąpiły te okoliczności, do zwiększenia podstawy obliczenia podatku o kwotę dokonanych odliczeń, do których stracił prawo (w razie straty - do jej zmniejszenia o tę kwotę).

Jeśli podatnik otrzymał zwrot wydatków na technologię w innej formie, kwotę odliczeń, do której podatnik stracił prawo, określa się proporcjonalnie do udziału zwróconych wydatków w wartości początkowej nowej technologii.

Odliczenia związane z nabyciem nowej technologii nie mogą przekroczyć połowy poniesionych wydatków i nie mogą przekroczyć kwoty dochodu z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wydatki na leki

Odliczyć możemy również wydatki związane z zakupem leków, których stosowanie zalecił lekarz specjalista. Odliczamy nadwyżkę wydatków (ponad 100 zł, czyli jeśli wydaliśmy 150 zł, to możemy odliczyć 50 zł) z każdego miesiąca.("Życie Warszawy")
......i kiedy przyjdą dni deszczowe, naucz się przechodzić między kroplami
Avatar użytkownika
gabriela
-# JUNIOR ADMIN
 
Posty: 4800
Dołączył(a): 16 lip 2006, o 17:27
Lokalizacja: z Marsa

Postprzez Agnieszka34 » 16 lis 2007, o 18:47

No gabi juz tu pieknie wszystko opisała:-)))))) Lepiej chyba sie nie da :-D
jednak, gdyby ktokolwiek miał jakiekolwiek problemy ze sprawami podatkowymi, to jako wieloletni urzędas podatkowy, służę pomocą:-))
Agnieszka34
Adept
 
Posty: 206
Dołączył(a): 20 lip 2007, o 12:58
Lokalizacja: zachodniopomorskie

Postprzez resa » 20 gru 2007, o 20:21

W 2008 roku Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyda ponad 600 mln zł na realizację własnych programów, czyli o 120 mln więcej niż w roku bieżącym. Dzięki tym pieniądzom PFRON chce m.in. zwiększyć dofinansowanie do zakupu samochodu przez osoby niepełnosprawne w ramach programu Sprawny dojazd. Do tej pory wynosi ono 50 proc. kosztu samochodu. Okazało się jednak, że dla wielu osób bariera 50 proc. wkładu własnego jest zbyt wysoka. Rozważa się możliwość finansowania przez PFRON nawet 80 proc. wartości auta.

Dodatkowo fundusz nie wyklucza, że w 2008 roku o takie dofinansowanie będą mogły starać się np. osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Obecnie takie pieniądze otrzymują wyłącznie niepełnosprawni w stopniu znacznym. Wnioski o dofinansownaie będą przyjmowane jeszcze w styczniu.

Źródło: Gazeta Prawna

[ Dodano: 2008-02-10, 00:33 ]
Zmiany w programie "Sprawny dojazd"

W 2008 roku adresatami programu dofinansowanie zakupu samochodu osobowego mogą być zatrudnione lub uczące się, pełnoletnie osoby niepełnosprawne w wieku aktywności zawodowej, posiadające znaczny stopień niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne, które ze względów zdrowotnych nie posiadają prawa jazdy i wymagają opiekuna kierowcy, posiadającego prawo jazdy kategorii B.

Zmienia się kwota dofinansowania poprzez zwiększenie wielokrotności najniższego wynagrodzenia. Obecnie wielokrotność najniższego wynagrodzenia za pracę wyznaczająca maksymalne dofinansowanie jakie można przyznać w ramach programu wynosi:
a) w przypadku zakupu fabrycznie nowego samochodu osobowego - 30,
b) w przypadku zakupu używanego samochodu osobowego - 24,
c) w przypadku zakupu i montażu oprzyrządowania samochodu osobowego - 9,
d) w przypadku kosztów uzyskania prawa jazdy: dla kosztów kursu i egzaminów - 2,25; dla pozostałych kosztów uzyskania prawa jazdy - 1,25.

Kolejna zmiana w Programie "Sprawny dojazd" dotyczy wysokości udziału własnego wnioskodawcy, który w przypadku zakupu fabrycznie nowego samochodu wynosi obecnie nie mniej niż 20% ceny zakupu. W przypadku zakupu używanego samochodu osobowego, nie starszego niż trzyletni - wkład własny musi stanowić nie mniej niż 25% ceny zakupu. Ostatnia zmiana dotyczy ceny zakupu samochodu. Nie może ona przekroczyć 20 tys. euro.

Źródło: Gazeta Prawna
..."Być może dla świata jesteś tylko człowiekiem, ale dla niektórych ludzi jesteś całym światem"...
Avatar użytkownika
resa
well-wisher
 
Posty: 2262
Dołączył(a): 11 sie 2006, o 18:57
Lokalizacja: Kraków

Postprzez pabulon » 24 sty 2008, o 09:25

Dziś wchodzi w życie rozporządzenie ministra pracy i polityki społecznej z 2 stycznia 2008 r., z którego wynika, że niewywiązywanie się z jakiegokolwiek zobowiązania wobec PFRON uniemożliwia osobie niepełnosprawnej otrzymanie dofinansowania do zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny. Dotychczas wstrzymanie takiej pomocy dotyczyło jedynie sytuacji, gdy starający się o dopłatę do sprzętu nienależycie wypełniał warunki umów zawartych z Funduszem.

To nie jedyne ograniczenie kręgu osób, które mogą ubiegać się o dofinansowanie do zakupu sprzętu rehabilitacyjnego. Zgodnie ze znowelizowanym rozporządzeniem, dopłatę taką otrzymają tylko osoby, które muszą być rehabilitowane w domu.

Aby uzyskać dofinansowanie do zakupu sprzętu, niepełnosprawni muszą spełnić także kryterium dochodowe. Zgodnie z nowymi przepisami, pomoc taką otrzymają osoby, których przeciętny miesięczny dochód, w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych, podzielony przez liczbę osób we wspólnym gospodarstwie domowym (obliczony za kwartał poprzedzający miesiąc złożenia wniosku), nie przekracza kwoty:
- 50 proc. przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej na osobę we wspólnym gospodarstwie domowym,
- 65 proc. przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w przypadku osoby samotnej.

(PAP)
Beatius est magis dare, quam accipere
pabulon
Bywalec
 
Posty: 108
Dołączył(a): 20 paź 2007, o 23:10
Lokalizacja: ---

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Niepełnosprawność - ulgi, regulacje prawne itp

cron
  • Nowe posty
  • Wątki bez odpowiedzi
  • Kto przegląda forum
  • Forum przegląda 1 użytkownik
    0  zidentyfikowanych, 0 ukrytych i 1 gość (dane z ostatnich 5 minut)
  • Najwięcej użytkowników online - 118
    było 29 wrz 2017, o 16:14
  • Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość